Iyengar jóga

Iyengar jóga

B. K. S. Iyengar

Bellur Krishnamachar Sundararaja Iyengar (čte se Ajengar) se narodil 14.12.1918 a zemřel 20.8.2014, je považován za jednoho z nejvýznamnějších učitelů jógy současnosti. Jeho učitelem byl „otec moderní jógy“ Tirumalai Krišnamačárja z jehož učení vzešly všechny směry jógy, které zná dnešní svět. Pan Iyengar je právem považován za učitele, který se ve 20.století zasloužil o rozšíření klasické hatha jógy po celém světě. Směr jógy, který se vyučuje, začali jeho žáci nazývat Iyengarova jóga.
Pan Iyengar byl v dětství slabý a trpěl mnoha nemocemi. Ve čtrnácti odešel do Mysore ke svému švagrovi Tirumalai Krišnamačárja, aby praxí jógy upevnil své chatrné zdraví. V roce 1937 ho Krišnamačárja poslal učit do Puny. Iyengar neměl ze začátku příliš mnoho žáků a každý den věnoval mnoho hodin vlastní praxi. V roce 1952 se spřátelil se slavným houslistou Yehudi Menuhinem, který ho poprvé pozval, aby učil na západě. Iyengarův věhlas postupně rostl. V roce 1975 otevřel v Puně Ramamani Iyengar Memorial Yoga Institute (RIMYI), kam dodnes jezdí tisíce studentů z celého světa. Dvě z jeho šesti dětí-dcera Geeta a syn Prashant se rovněž stali uznávanými učiteli Iyengar jógy.
Pan Iyengar používal své tělo jako živou laboratoř při své každodenní praxi po více než 70 let. Sledoval účinky jednotlivých ásan na lidské zdraví a psychiku, zkoumal působení ásan na zmírnění nejrůznějších zdravotních problémů. Postupně rozvinul systém pomůcek jako např. pásků, lan, dřevěných cihel a židlí, aby umožnil lidem všech věkových skupin i lidem, kteří trpí nějakým fyzickým onemocněním, zaujmout jógové pozice a mít z nich plný užitek. Sám však říká, že cvičení jógy přesahuje rámec pohybů fyzického těla a je jako vnější cvičení pouze počátečním, nikoliv konečným cílem jógové cesty. Člověk hledá i v těch nejjednodušších ásanách tři úrovně: 1. vnější, která dodává tělu pevnost a sílu; 2. vnitřní hledání, které upevňuje inteligenci a vědomí ve všech částech těla; 3. mysli a duše. Pan Iyengar se zasloužil o mnoho věcí, které studenti jógy po celém světě považují za samozřejmost – způsob, jakým uvažujeme o poloze a srovnání těla, pokyny a terminologie učitelů, které nás dovedou ke správnému srovnání těla, řazení ásan do jednotlivých sekvencí, používání pomůcek a využití jógy jako terapeutického nástroje ke zmírnění zdravotních problémů.

8 důvodů proč cvičit Iyengar jógu

  1. Fyzická pohoda
    Díky Iyengar józe tě přestane bolet tělo i hlava.
  2. Psychická pohoda
    Díky Iynegar józe už nebudeš pořád někam spěchat a získáš více vnitřního klidu a velké množství pozitivní energie.
  3. Fyzická kondice
    Díky Iyengar józe se tvoje tělo správně „osvalí“ – posílíš nejdůležitější svalové partie a tím ulevíš kloubům a páteři.
  4. Rovnováha těla
    Díky Iyengar józe budeš mít všechno v těle podle jeho osy vpravo a vlevo správně „poskladané“.
  5. Vhodná pro každý věk
    Díky používaným pomůckám Iyengar jógy můžeš ve všech jógových pozicích správně setrvat.
  6. Pružnost těla
    Díky Iyengar józe se naučíš protáhnout se a zpevnit se. Vznikne prostor v tvém těle a budeš se cítit mnohem pružnější.
  7. Vhodná i pro osoby se zdravotními potížemi
    Díky Iyengar józe lze odstranit mnoho problémů – bolesti zad a kloubů, vysoký krevní tlak.
  8. Působí dobře nejen na fyzické tělo
    Po 6 minutách v asáně (pozici), začne působit na vnitřní orgány a náš energetický systém.

Lektoři Iyengar yógy

jsou tu pro vás
jana_chovancova_viara_380.380_6.jpg
Jana Chovancová
Hlavní lektorka Iyengar jógy
alzbeta_vaculciakova_viara_380.380_6.jpg
Alžbeta Vaculčiaková
Lektorka ViaRa jogínků – jógy pro děti
Celý náš team

Napište nám

Obraťte se na nás s připomínkami, dotazy nebo se objednejte na kurz.