Pilates

Pilates

Co je metoda Pilates?

Metoda Pilates je cvičení, kde tělo a duše jsou jeden celek. Vytvořil je Joseph H. Pilates (1883 – 1967) a zajímavé určitě je, že bylo velmi populární u veřejnosti i tanečníků již od čtyřicátých let. Nyní se okruh „uživatelů“ rozšířil nejen o zpěváky, fyzioterapeuty a rehabilitační pracovníky, ale v poslední době se díky propagaci rozšířila i v oblasti fitness po celém světě. Je vhodná pro každý věk dětmi počínaje. Je to metoda tvarování těla na základě spolupráce těla a mysli.

Cílem je duševní a fyzický soulad. Metoda je zaměřena ke zvýšení ohebnosti, k řízení tělesného uvědomění, správnému dýchání, redukci stresů, zvýšení spánkové činnosti. Výsledkem je silné ohebné tělo, s prodlouženými svaly a harmonická osobnost.

Metoda Pilates věří, že díky zpevnění „jádra“ těla, celé tělo bude vyvážené a formované. Všechny Pilates pohyby vycházejí z břišních svalů a svalů zad. Jsou vymyšleny tak, aby pracovaly menší svaly, které napomáhají větším svalům a zároveň danou svalovou oblast protáhly. Přestože se jedná o low-impact cvičení, jde o cvičení velmi intenzivní. Pilates je ideální pro všechny věkové kategorie, pro lidi v kondici i bez, stejně tak pro ty s chronickými bolestmi, po úrazu nebo s astma.

Cvičit by se mělo optimálně 2x – 3x týdně. Literatura říká, že při tomto cvičení se budete cítit rozdílně po 10 cvičení, po 20 cvičení si sám všimnete změn, a po 30-ti týdnech si všimnou změny i jiní.

Mnohé lékařské prohlídky ve světě doporučují metodu Pilates jako pokračovaní rehabilitace pacientů i jako prevenci.

Základním prvkem této metody je uvědomění si činnosti všech svalů při jakékoliv činnosti. Neznamená to jen zvládnout hodinu cvičení, míru obtížnosti jednotlivých cviků, ale koncentraci těla a duše při každé činnosti. Metoda Pilates Vás nemůže opustit opuštěním cvičící místnosti. Musíte si být stále vědomi co a jak děláte. Kvalita cvičení je vždy důležitější než její kvantita.

Mnoho lidí dýchá špatně. J. Pilates žádal cvičící osoby, aby dýchali hluboko, měl na mysli maximální využití kapacity plic.

Tento program pohybové převýchovy je navržen tak, aby byl do aktivní činnosti zapojen každý sval soustředěným způsobem za pomoci dechové kontroly. Dobrá dýchací technika a tělesná a duševní angažovanost zanechají klienta s pocitem harmonie, zdaru a relaxace.

Touto technikou obnovíte Vaši vitalitu a povzbudíte svoji mysl.

8 důvodů proč cvičit pilates

  1. odstranění bolestí v zádech
  2. zlepšení vadného držení těla
  3. odstranění svalové nerovnováhy
  4. ztráta nežádoucí hmotnosti
  5. naučí vás správnému dýchání při cvičení, ale i v běžném životě
  6. silné, vytvarované a štíhlé svaly
  7. vzpřímené a sebevědomé držení těla
  8. zeštíhlení v pase a získání plochého bříška

Zdravotní účinky Pilates

  • posílení středu těla, tj. svaly břišní, zádové a pánevního dna (pomáhá po porodu, při inkontinenci)
  • protažení zkrácených svalů (zadní strana stehen, krční páteř, prsní svaly atd.)
  • zlepšení koordinace a rovnováhy
  • udržení a zvětšení kloubního rozsahu
  • zlepšení vadného držení těla
  • povzbuzení střevní peristaltiky
  • omezení odvápnění kostí
  • zvýšení vytrvalosti a udržení optimální tělesné hmotnosti
  • zvýšení kapacity plic
  • zlepšení cirkulace krve v dolních končetinách

Principy cvičení metodou Pilates

Základem cvičení je správná práce centra síly a správné dýchání. S tím byste ovšem v Pilates nevystačili. Autor metody, J.H.Pilates, kladl velký důraz i na další aspekty pohybu.

K hlavním principům Pilates patří přesnost a kontrola. Uvědomte si, že při cvičení není důležitá jen konečná fáze cviku (např. jak hluboko se předkloníte), ale i celé jeho provedení.

Stejně tak platí, že kvalita má přednost před kvantitou. Počet opakování jednoho cviku je tedy poměrně nízký (5-10), zatímco se zvyšuje přesnost, soustředění a plynulost.

Dýchání

Jak správně dýchat Vás budou instruktoři učit od první chvíle. Nedivte se, pokud zjistíte, že je pro Vás toto dýchání obtížné. Velmi často dýcháme v běžném životě nedostatečně, mělce.

Nevyužíváme dech a energii, kterou můžeme dechem získat. Máte-li nějaké návyky, které trvají téměř celý Váš dosavadní život, nečekejte, že je změníte během jedné lekce. Ale opět platí: Nevzdávejte to! Dýcháme díky svalům a tyto svaly můžeme ovládat mozkem. Je to jen záležitost cviku. Vydržte, trénujte, dýchejte!

Obecné pravidlo v Pilates říká, že výdech provádíte v obtížnější fázi cviku. Výdechem aktivujete centrum síly a tu využijete při práci těla. Nebojte se vydechnout ústy! V žádném případě nezadržujte dech. Někdo si možná vybavíte klasické lehy-sedy z hodin aerobiku, kdy jste se zadrženým dechem z posledních sil dělali desítky opakování. Pilates jde jinou cestou, myslete na to.

Powerhouse aneb Centrum síly

Tento termín budete na lekcích Pilates slýchat stále velmi často. Jak už samotný název vypovídá, jedná se oblast, ze které vychází síla potřebná k provádění cviků.

Zjednodušeně lze říci, že se toto centrum síly nachází v oblasti pánve a dolní části břicha. Vy ho při cvičení musíte aktivovat za pomoci zapojení hlubokých břišních svalů. Každý cvik v Pilates začíná aktivací centra síly a veškeré další pohyby vycházejí z tohoto pevného středu Vašeho těla. Zapojení centra síly spolu se správným dýcháním budete v úvodních hodinách trénovat především.

Představivost

Na hodinách Pilates se budete často setkávat s představami. Uslyšíte například: „Představte si Vaši páteř jako šňůru korálků, které se jeden po druhém zvedají ze stolu.“ Nebo: „Vytahujte hlavu do výšky, jako byste na temeni měli nitku, za kterou se vodí loutky.“ Nebo: „Představte si, že ležíte na zádech a na bříšku máte šálek s ranní kávou, kterou si rozhodně nechcete rozlít.“ Pokuste se využít tyto představy při cvičení. Zjistíte, jak hodně Vám mohou pomoci.

Úvodní lekce

Ať už budete navštěvovat individuální nebo skupinové lekce, v rámci úvodní hodiny se dozvíte základní teoretické informace o cvičení metodou Pilates. Možná Vám bude připadat, že je těchto informací mnoho. Nenechte se odradit! Pilates se nelze naučit za jednu nebo dvě lekce! Samozřejmě záleží na individuálních schopnostech, na tom, zda jste se dosud věnovali nějaké formě tělesné aktivity, záleží na Vaší schopnosti se učit, na Vaší píli a houževnatosti, na Vašem uvědomování si svého těla – všechny tyto faktory ovlivní, jak rychle dokážete proniknout do podstaty cvičení Pilates, za kterou lze považovat práci s powerhousem a správné dýchání.

Rozhodně ovšem platí, že Pilates může cvičit kdokoli.

Wikipedie: Pilates

Pilates je metoda tělesného cvičení, která byla vyvinuta a propracována na začátku 20. století Josephem Pilatesem v Německu, Velké Británii a Spojených státech amerických. Roku 2005 tuto metodu pravidelně cvičilo na 11 miliónů Američanů. Počet amerických instruktorů Pilatesovy metody tehdy dosahoval 14 tisíc.
Pilates nazval svou metodu kontrologie (od slovesa kontrolovat nebo také řídit – angl. to control – a řecké přípony – logia); byl totiž přesvědčen, že je možné využít mysl k tomu, aby kontrolovala (a řídila) svaly. Cílem Pilatesovy metody je zlepšit kontrolu nad svým tělem, posílit jej a zlepšit jeho ohebnost.
Zdroj a více informací: cs.wikipedia.org/wiki/Pilates

Napište nám

Obraťte se na nás s připomínkami, dotazy nebo se objednejte na kurz.